2016. augusztus 22., hétfő

A “pénzlárváktól” a “Gondviselésig”





Gondolatok Tamás Nándor : Hét halálom regénye elolvasása után  http://bolthely.hu/garbokiado/id/00092_Tamas_Nandor__Het_halalom

Aki szeretne száz hatvan oldalon egy olyan világban élni ahol időnként jó, máskor félelmetes vagy kínos, esetleg kellemetlen vagy álomszerű de mégis valóságos, majd onnan tisztább és értő szívvel vissza érkezni a hétköznapokba  -  az jó könyvet vesz a kezébe, ha Tamás Nándor Hét halálom című könyvét nyitja fel.Nem pótolhatja, vagy nenm is helyettesítheti senki, vagy semmi azt az élményt amiben  csak azok az olvasók részesülnek, akik a könyvet kezükbe veszik és engedik, hogy  gondolatait vezessék az oldalak meghökkentő eseményei. A szerző jóízűen meséli az élettörténeteket  a főszereplő Kozák Balázs szemszögéből , akképpen hogy a regény szereplőivel találkozva felismehetőbbé válik az a világ amelyben élünk.  Kozák Balázs anyai nagyapja háborúból tizennyolc napos gyaloglás után hazaérkezik, amikor a „szegénység a palfonig ért” majd  öt hónapra hazajövetel után meghal. Apai nagyapja pedig  Dr. Kozák Lajos jólmenő ügyvéd. E két család örökségéből éli mindennapjait Balázs, aki  Tizennégy éves korára így emlékezik vissza: „ szétrobbant a család, addig minden magától értetődően és gondolatul zajlott körülöttem a világban.”  Ezután szakít a sportolással, nyári keresetéből gitárt vásárol és a Bo Sudha banda zenésze lesz. Az alkoholban és a drogban keresi a vigasztalását. Nem érti miért hagyta el édsapja egyik napról a  másikra a családot: „ Én meg arra gondoltam, hogy ha valakivel kapcsolatban vagyunk, azt nem kell tartani, mint valami bakot,vagy van kapcsolat, vagy nincs  , ha pedig van, akkor sosem múlik el, még a halál után sem, és akkor is tart, amikor épp nem találkozunmk az illetővel, akár hosszú éveken át sem. Igy gondolkodtam az apámról, ha valaki elmarasztalóan beszélt róla, ám ha egyedül maradtam a fájdalmammal , akkor fortyogó dühöt éreztem iránta.” Egy pár oldallal később pedig zaklatottságáról eképpen vall: „ A  lét egy hatalmas, mennydörgést idéző üvöltése a Mötorheadtól, az AC/DC-től vagy a Metallicától, olyan muzsikák , amelyek kiégetik a fájdalmat és kilúgozzák a csalódottságot az  emberből.” A zenekar egyik tagja , Sakáll vezeti be  „ mozdulat nélküli utazásba.”   Ezután tárul fel Tompor Eleknek a futbalbíró kalandos története valamint Veronkával való házasságkötése. Géza és Ildikó kalandos és tragikusan végződő életét ismerjük meg, majd Bandinak a taxisofőrnek szintén tragikus sorsát valamint Ica és Ati valamint Hágas Dani , Karesz és  Csilla történeteit. Kozák Balázs keresi azt hogy miként lehet „élhető módon lazulni és lázadni”, leérettségizik és  tovább zenél. Miután  megismerkedik Julcsival világszemlélete megváltozik. Kapcsolatuk elérkezik a gyermekáldásig, amit azonban nem vállalhattak fel és az abortusz lett az egyetlen  megoldás abban a helyzetbe amibe kerültek. Egy vegyi üzemet készülnek felrobbantani, hogy megállítsák a környezet-szennyeződést, viszont egy autóbalesetben életüket vesztik. A regényt végig szövik a paradox léthelyzetek. Az obszcén-, a filozófikus-, irónikus stílusa mellett a sport újságírás nyelvezete is jelen van, majd a regény végén egy vallomásos teológizáló hangnemmel zár, ami viszont korábbi stílustól sem határolódik el élesen, midezt hitelesen az üzenet tartalmát  a mai olvasó előtt használható keretbe öntve:  „ .. ha hamarabb engdelemeskedem a Gondviselésnek, ha másként élek, akkor minden máshogyan, jobban történhetett volna, hogy életemmel kellett fizetnem a felismerésért, sem dühös nem lettem, hogy minek bújkált előlem a vén szemfényvesztő és mi a szarnak kellett pont halálom pillanatában meggyőződnöm léte igaza felől. Nem, csak hálás voltam és ezt az örömet érzem azóta is egyfolytában, oda és vissza. Túl téren és át az időn.”

Tisztelettel ajánlom a könyvet tizennégy éves kortól felfele ( felső korhatár nincs ) azzal a reménységgel, hogy  majd lesz a könyvnek bemutatója is a Nyárád mentén , ahol a szerző majd dedikál. ( A részletekre a későbbiekben majd vissza-térünk. )

Tisztelettel, Sándor Szilárd


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése